Pagines

dilluns, 25 d’agost del 2014

Tema 1 La imatge i el llenguatge visual. (35 imatges)

CONCEPTES DE VISUAL I PLÀSTICA  I/II ESO

Tema 1: La imatge i el llenguatge visual.

 1. Digues els tres components de la imatge i explica els elements visuals, els materials i tècniques.
La imatge es compon de tres elements fonamentals: el significat que té, els elements visuals que la formen i els materials i les tècniques amb els quals està realitzada.
Els elements visuals són els mitjans i recursos que s’han d’utilitzar per aconseguir el significat que la imatge transmet, és a dir, els punts, línies, plans, colors, textures i també l’ordenació espacial o composició.
Els materials i suports són els pigments, papers, cartons, plàstics, teles, etc. i les tècniques com el dibuix, la pintura, la fotografia, etc. amb les que realitzem les imatges.
 2. Hiperrealisme:
El Hiperrealisme és un moviment artístic que va sorgir a mitjan del s. XX i que es caracteritza per la gran semblança que tenen les obres plàstiques (dibuixos, pintures, escultures…) amb la realitat.
 3. Expressionisme:
L’Expressionisme és un moviment artístic del principi del s. XX que es distingeix pel tractament apassionat dels temes i també per la forma violenta d’utilitzar el traç i els colors en la pintura.
 4. Impressionisme:
L’Impressionisme és un moviment artístic del final del s. XIX que es caracteritza per expressar en les obres, normalment paisatges, fenòmens lluminosos i atmosfèrics de la realitat.
 5. Imatges mentals i imatge abstracta:
Les imatges mentals són les que produeix el cervell per mitjà de la reflexió i el pensament, per tant són imatges generades per l’activitat intel·lectual de les persones. També s’anomenen creatives, de la memòria o de la imaginació.
Les imatges abstractes són les formes en les que no es reconeix la realitat.
 6. Imatges simbòliques:
Les imatges simbòliques són les que es fan servir per representar idees o unes altres imatges més complexes. Consisteix a establir relacions entre la imatge i la idea i de vegades sorgeixen de l’existència de convencionalismes tradicionals que associen una idea amb una imatge, com per exemple quan relacionen un colom blanc a la idea de la pau.
 7. Imatge figurativa i iconocitat:
Les imatges figuratives són les que representen la realitat de forma plàstica i amb el màxim grau de definició possible. S’anomena iconocitat el grau de semblança entre una forma o imatge i la realitat que representa.
 8. El cinema, el còmic i els dibuixos animats:
El cinema és un mitjà audiovisual que ha esdevingut el vehicle de comunicació i d’espectacle més important des que va aparèixer l’any 1895, data en què els germans Lumière van projectar la primera pel·lícula.
El còmic i els dibuixos animats combinen la imatge i, normalment, el so, en el cas dels dibuixos animats, i la imatge i el text, en el còmic. A través d’una seqüencia d’imatges, es descriuen uns personatges i les accions que desenvolupen al llarg de la història que ens narren.
 9. Publicitat:
La publicitat és el conjunt de canals i mitjans audiovisuals (mass media) que s’utilitzen per divulgar o comunicar idees i productes amb la finalitat d’atraure el nombre més gran possible d’espectadors, usuaris o compradors.
 10. Tipus d'anuncis publicitaris:
Segons el contingut, es poden distingir tres tipus d’anuncis: de productes, de serveis públics o privats i de consells institucionals.
 11. Mitjans audiovisuals:
Els mitjans audiovisuals són aquells anuncis publicitaris que tenen un suport sonor (àudio) i gràfic (visual) amb textos incorporats. Els principals canals de difusió són el cinema i la televisió.
 12. Espots i videoclips:
Els espots són missatges molt breus que comuniquen les característiques d’un producte, servei o consell i els videoclips són breus pel·lícules comercials en les que apareix una gran varietat d’imatges.
 13. Premsa:
La premsa són els diferents tipus de publicació sobre paper. És un mitjà molt barat i s’adreça a un grup de consumidors i lectors molt definits segons la professió, les aficions, etc.
 14. Mitjà gràfic o visual:
Els mitjans gràfics o visuals no tenen suport sonor i la comunicació es produeix exclusivament amb imatges gràfiques sense moviment. S’utilitza sobretot en el món de la publicitat en tanques, cartells, imatges corporatives (merchandising), fullets informatius, etc.
 15. Els mitjans sonors.
Els mitjans sonors són els que no utilitzen el suport visual, com la ràdio. Es caracteritzen per la rapidesa per gravar i emetre missatges publicitaris i per ser més barats que la televisió. Els anuncis radiofònics poden ser espots, programes patrocinats o anuncis per paraules.
 16. Disseny:
El disseny consisteix a idear i dibuixar un objecte, una imatge o un producte que, d’una banda, pugui ser produït en sèrie i, d’una altra, sigui útil i, a més, estètic.
 17. Disseny gràfic:
El disseny gràfic s’encarrega d’elaborar missatges per al món publicitari. Aquests missatges es creen en superfícies bidimensionals amb diferents suports, i els recursos gràfics que s’hi utilitzen són les imatges i els textos.
 18. Analogia i personificació:
L’analogia i la personificació són recursos utilitzats pels dissenyadors. El primer consisteix a col·locar dos elements un al costat de l’altre per tal d’establir-hi comparacions. Aquestes imatges associen un “abans” amb un “després”, i la personificació es tracta d’atribuir qualitats humanes a objectes i animals.
 19. Metàfora visual i hipèrbole:
La metàfora visual i la hipèrbole són recursos utilitzats pels dissenyadors. El primer s’utilitza per substituir uns objectes per uns altres de semblants, més atractius i en la hipèrbole es recorre a una gran exageració per qualificar o destacar un producte o una idea.
 20. Explica els tipus de textos en un disseny gràfic:
Els textos s’utilitzen per evitar interpretacions que no tenen relació amb el missatge que es vol transmetre. Amb el text es destaca o es contradiu el missatge de la imatge de forma intencionada. Cal destacar tres tipus de textos:l’eslògan, el cos del text i el peu, en un mateix anunci poden estar o no, els tres tipus alhora.
L’eslògan és una frase breu i directa que vol captar l’atenció de l’espectador. El cos del text són textos explicatius que estan relacionats amb el producte i amb el consumidor al qual s’adreça. Amb el peu l’anunci mostra el símbol, logotip o anagrama de la marca del producte.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada