Pagines

dimecres, 3 de setembre del 2014

Com fer una presentació de diapositives: pautes a seguir.

PRESENTACIÓ de diapositives (Powerpoint, Keynote, etc.)


Els elements necessaris perquè una presentació sigui eficaç i compleixi el principi bàsic per al qual el complement va ser creat: el suport gràfic dels continguts. 

Una bona presentació ha de constar de: 

- Portada:  Títol, nom de l'alumne, curs, imatge resum.

- Introducció del tema.

- Desenvolupament.

- Conclusió, opinió personal.

En les anteriors parts dels elements que analitzarem són: 

- Disseny.
- Organització i contingut.

- Altres elements: nombre de diapositives, temps etc 

Durada de la presentació: mínim 10 diapositives (aprox. entre 1 i 2 conceptes per diapositiva)

1) DISSENY

- Mida i fontÉs important saber quina font i mida de text és el més adequat en cada un dels casos a tractar. Ex .:


Nota: Arial 12, 18 i 24 són molt petits per a la presentació si s'ha de llegir el text a una distància a partir 2 metres (en el cas que la presentació s'utilitzi per fer una exposición oral).

Farem servir majúscules per al títol i, preferentment, minúscules en el cos (encara que no és imprescindible).
Quant a la font, aquesta hauria de ser senzilla i neta, especialment en el cos de la diapositiva (en els títols es pot posar alguna font una mica més sofisticada). De tota manera es recomana que sigui d'un tipus de les que aporta els editors de text més coneguts, ja que de vegades pots endur la sorpresa que la bonica presentació que vas fer amb tal o qual lletra, no es pot veure en un altre ordinador diferent al teu. De tota manera, si insisteixes en conservar una determinada font que t'agrada molt, hauràs de guardar-la al mateix PPT de la següent manera: 

Eines> Opcions> Desa> Activa Incrusta fonts TrueType (Embed TrueType fonts). 

Com a fonts aconsellades estarien: Arial, Verdana, Book Antiqua, Comic Sans MS, Times New Roman, Courier New ...
I desaconsellades, per exemple Bob Cat, Candles, snow, Baby Kruffy, Flubber, etc 

VIGILAR L'ORTOGRAFIA I LA CORRECTA REDACCIÓ.

- Color: Perquè la diapositiva es llegeixi bé ha d'existir un contrast entre el fons i la lletra; podem posar el fons fosc i la lletra clara o al contrari, i intentarem que els colors siguin complementaris.
Evitarem colors brillants com el groc per a les lletres, ja que molesten i no es llegeixen bé.
També tractarem de no utilitzar massa colors diferents en una sola diapositiva.
Evitarem el subratllat en algunes paraules, ja que es pot confondre amb els links. Per ressaltar paraules o frases és millor posar-ho en negreta, majúscula o altre color.  

- Llistes o numeracions: Les frases les podem numerar o posar vinyetes per seqüenciar. Hem d'evitar barrejar tot en una sola vinyeta amb apartats, subapartats etc ... i no hem d'omplir la vinyeta amb quadres d'apartats diferents:  


Les vinyetes són paraules clau, no paràgrafs complets. 

- Multimèdia, gràfics i fotos: Les imatges o gràfics que s'inclouen en moltes presentacions no sempre són pertinents o no substitueixen el text. A més no s'hauria saturar la diapositiva amb un excés d'imatges, vídeos i text. Utilitzar imatges nítides i representatives del concepte explicat.
Hem d'evitar els Clip articles i imatges predissenyades, que probablement els assistents hauran vist en un munt de presentacions anteriors. També pots utilitzar els gràfics SmartArt disponibles amb el Powerpoint.



Quant al so, pot ser molt beneficiós si el fem servir en una ocasió com toc d'atenció, però en massa ocasions distreu l'audiència. El mateix passa amb les animacions de text i imatges i les transicions de diapositiva. Potser el millor efecte sigui "Aparèixer" i "Desaparecer". 

2) ORGANITZACIÓ I CONTINGUTS: 

- Senzilla: encara podem incloure alguns punts focals que atreguin l'atenció de l'audiència mitjançant canvi de color, una imatge, una animació o simplement amb la mida de la font. Segons Leonardo da Vinci "La simplicitat és la màxima sofisticació". 

- Sistemàtica: amb una progressió de continguts lògica. 

- Clara, lògica, consistent i coherent

- La informació ha de ser veraç, pertinent i rellevant

- Evitar frases llargues que evitin la focalització, així com molta informació en una diapositiva, que obligui a la gent a llegir frases completes o mirar moltes imatges. Els assistents han d'atendre el que tu dius, amb el suport esquemàtic de la presentació, però si han de llegir massa text no t'escoltaran. Massa informació s'avorrirà a l'audiència. 

- El millor és posar una / dues idees per diapositiva. L'audiència s'ha de concentrar en tu, no en el PPT. 

Exemples de disseny de diapositives:  
























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada