Pagines

divendres, 4 de juliol del 2014

CONTINGUTS, OBJECTIUS, CRITERIS D'AVALUACIÓ I MODEL DE PROVA.

CONTINGUTS 

Reconeixement dels fonaments tecnològics de la imatge fotogràfica i videogràfica: la càmera i les seves parts. 
Identificació dels principis bàsics de la producció audiovisual: normes de composició, llum i color. 
Experimentació a partir de la creació i el tractament d’imatges fixes i en moviment. 
Identificació dels elements bàsics del llenguatge fotogràfic i audiovisual, i els seus codis: espacial, gestual, escenogràfic, lumínic, simbòlic i gràfic. 
Ús de metodologies per a l’anàlisi i interpretació de les imatges fixes i en moviment. 
Descripció i anàlisi de les principals etapes de la història de la fotografia i del cinema. 
Classificació i caracterització dels moviments fotogràfics i cinematogràfics. 
Identificació de les noves possibilitats tècniques i estètiques de la imatge contemporània per mitjà de l’anàlisi d’exemples. 

OBJECTIUS 

La matèria de cultura audiovisual té com a finalitat el desenvolupament de les capacitats següents: 
Conèixer els orígens i fonaments històrics de la tecnologia fotogràfica i cinematogràfica; i de les seves interrelacions, evolució i influència en el context cultural, social, artístic i comunicatiu. 
Reconèixer i emprar amb propietat els codis específics del llenguatge audiovisual. 
Conèixer i analitzar els aspectes estètics, expressius i tècnics de la imatge fixa i en moviment, per tal d’interpretar els productes visuals i audiovisuals. 
Produir imatges tecnològiques fixes i en moviment amb correcció tècnica i expressiva. 
Realitzar missatges visuals i audiovisuals de diferent naturalesa i suport (fotografies, rètols publicitaris, curtmetratges, anuncis, etc.), dins l’àmbit de la ficció i la no ficció amb els mitjans tecnològics a l’abast. 
Cercar alternatives tecnològiques adequades a determinades situacions comunicatives per a la producció de missatges visuals i audiovisuals. Apreciar les diverses tecnologies de captació i generació d’imatges com un mitjà adient per a l’autoexpressió, la creació artística i la comunicació d’idees. 
Valorar la importància dels missatges dels mitjans de comunicació de massa en la societat actual i mostrar una actitud crítica especialment envers els productes estereotipats, tant des del punt de vista de la persona emissora-creadora com de la receptora-consumidora. 
Mostrar interès per les obres de creació realitzades amb mitjans tecnològics i descriure-les correctament emprant la terminologia específica. 
Aplicar coneixements de producció d’imatges tecnològiques en la realització de projectes, desenvolupant diferents dinàmiques de treball individual i en grup, de manera activa, planificada i responsable. 
Comportar-se de manera responsable a l’aula i fora d’ella, fent un ús adequat dels materials i estris, i mantenint en bones condicions les instal·lacions i els espais.

CRITERIS GENERALS D’AVALUACIÓ

La nota d’avaluació de final de trimestre vindrà donada per les notes corresponents als següents apartats:

Es valoraran els continguts i  els procediments en relació als següents criteris:
  • Elaboració d’un blog per exposar tot el realitzat en cultura audiovisual amb un valor del 10%.
  • Es realitzaran presentacions digitals per desenvolupar cadascun dels temes amb un valor del 25%.
  • Treballs de caràcter pràctic i/o teòric i un Projecte audiovisual amb un valor del 25%.
  • Es realitzarà un examen global amb un valor del 40%.
Altres items que es valoraran:
  • El treball diari a classe. 
  • La recerca d’informació, apunts i consultes.
  • L’ús adequat de les TIC.
  • La correcta utilització de la terminologia pròpia de la matèria.
  • La participació i col·laboració en les diferents activitats proposades en grup.
  • La capacitat d’anàlisi i síntesi que mostra l’alumne/a.
  • La realització dels treballs proposats, tant a classe com a casa.
  • La presentació de la feina amb ordre, pulcritud, precisió i correcta ortografia.
  • Portar el material sempre que toqui classe i en condicions adequades.
  • Puntualitat en l’entrega de treballs.
  • El mètode de treball i domini dels procediments i/o tècniques proposades.
  • Interès i esforç demostrat envers la matèria.
  • Actitud de respecte vers el professor i els companys.

CARACTERÍSTIQUES DELS EXÀMENS TRIMESTRALS

Estructura de l'examen

La prova consta de dos exercicis (núm. 1 i núm. 2). El primer exercici (núm. 1) és comú; el segon exercici (núm. 2) presenta dues opcions (A i B) de les quals l'alumne n'ha de triar només una.
Part comuna: Exercici núm. 1. 
Consisteix a donar resposta a tres qüestions concretes de forma breu, per tal de demostrar els coneixements de caire històric, teòric, tècnic i l'ús de la terminologia apropiada de la matèria.
Aquest exercici es puntuarà amb tres punts, un punt per cada pregunta.
Part optativa: Exercici núm. 2.
Consisteix en donar una resposta de caràcter pràctic-teòric que demostri el nivell de reflexió i capacitat analítica sobre una part del currículum, a fi de valorar l'experiència que ha tingut l'examinand sobre els diferents àmbits de la matèria durant la seva formació en el batxillerat. La seva estructura és variable, pot ser una única qüestió o dividir-se en dues o tres qüestions, totes al voltant del mateix concepte teòric. Donat que l'exercici núm. 2 ofereix dues opcions a triar per l'alumne, aquestes opcions seran complementàries, és a dir, el contingut teòric de cadascuna d'elles serà diferent, per tal de donar a l'examinand la possibilitat real de tria de continguts.
Aquest exercici es puntuarà amb set punts.

Criteris generals d'avaluació

Exercici núm. 1.
Es valorarà la resposta breu i concisa a les preguntes formulades i d'acord amb els següents aspectes:
  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l'exercici.
  • Correcta aplicació del llenguatge específic de la matèria. 
  • Correcta exposició i ordenació d'idees, jerarquia de conceptes, etc. 
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l'entorn quotidià.
     
Exercici núm. 2.
El text escrit com a resposta serà valorat d’acord amb els següents elements:
  • Correcta adequació de la resposta a la pregunta de l’exercici.
  • Correcta aplicació i fluïdesa del llenguatge específic de la matèria.
  • Correcta exposició i ordenació d’idees, jerarquia de conceptes, etc.
  • Comprensió del tema dins del context històric i la seva relació amb l’entorn quotidià.
  • Capacitat imaginativa: la capacitat d’analitzar visualment la imatge.
  • Capacitat deductiva i d’atenció en l’anàlisi:
    - La comprensió d'allò que es demana.
    - L'aplicació de conceptes visuals i audiovisuals.
    - La justificació de les pròpies decisions.
     
Tant a les respostes de l’exercici 1 com de l’exercici 2, a més de text escrit es demanarà dibuixar. En aquest cas, es valorarà el procés de realització i la correcta execució dels dibuixos d’acord amb els següents aspectes:
Capacitat resolutiva:
  • El dibuix, tot i que, segons sigui l’enunciat, pot tenir un grau d’esquematització elevat, ha de ser polit. Cal evitar línies imprecises i brutes o tintes planes que no ho siguin (llevat que es cerqui un efecte expressiu molt clar.)
  • Es tracta de dibuixar de forma intel•ligible i que el dibuix sigui comprensible per si mateix. No s’acceptarà una explicació per escrit sobre que s’ha volgut dibuixar.
  • En cas d’ombres, aquestes han de ser creïbles i coherents.
  • La composició de l’enquadrament ha d’estar justificada.
  • La tipografia ha de ser apropiada i s’ha d’entendre.
     
Capacitat imaginativa:
  • La previsió de resultats.
  • La capacitat d'establir interrelacions entre els diferents llenguatges de la matèria: text, so, imatge, moviments, etc.
  • La capacitat d'analitzar visualment la imatge.
  • La capacitat expressiva i comunicativa mitjançant les diferents tecnologies dins del context creatiu.
     
Capacitat deductiva i d'atenció:
  • La comprensió d'allò que es demana.
  • La planificació del treball.
  • L'aplicació de conceptes visuals i audiovisual.
  • La justificació de les pròpies decisions.
     
En el cas específic que la pregunta sigui dibuixar un guió il•lustrat caldrà tenir en compte el següent:

a) Format: la proporció dels dibuixos als guions il•lustrats haurà de ser estàndard (16:9 o 4:3 en TV). En el cas del còmic les vinyetes modificaran el seu format segons criteris compositius i expressius.

b) Informació mínima que hauran de tenir per cada pla (si es demana): 
  • Ordre de seqüència i pla.
  • Dibuix (d’acord amb les especificacions generals).
  • Tipus de pla (cal assenyalar-lo).
  • Duració estimada del pla.
  • Descripció de l’acció en text.
  • Informacions complementàries com transicions, moviments, efectes diversos, etc.

Informació addicional de la matèria

Material per a l'examen de Cultura audiovisual 
Es suggereixen diferents materials de dibuix de tècniques seques per a la part gràfica com:
-Bolígraf
-Retoladors (nous, no gastats i que no travessin massa el paper)
-Llapis de diversa duresa (alguns de gama tova)
-Ploma estilogràfica
-Retoladors amb punta de pinzell
-Llapis de colors
-Una regla petita i escaires
-Paper de dibuix DIN A4.
No s’ acceptarà l’ús de materials líquids.





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada