Pagines

diumenge, 2 d’octubre del 2016

Creativitat i cooperació. Crea una empresa de disseny i comunicació visual. Activitats, temporalització i pla de treball.

PBL: Creativitat i cooperació.

En un país desenvolupat com el nostre, la investigació, el desenvolupament i la innovació (I+D+I) constitueixen un important potencial, així com un ampli camp de treball per als joves. La iniciativa i el treball cooperatiu fan que molts joves es plantegin crear les seves pròpies empreses a partir de les seves idees i de la seva creativitat.
Per fomentar i impulsar en els joves la iniciativa empresarial, la creativitat, el treball cooperatiu i l'ús de les TIC, (Tecnologies de la Informació i la Comunicació) s'ha creat el concurs "Busca't la VIDA". El seu objectiu és impulsar la iniciativa entre els joves.
El concurs proposa crear una empresa de disseny i comunicació visual amb una determinada filosofia i línia de treball.

Bases:
Heu reflexionar sobre com voleu que sigui la vostra empresa o estudi i transmetre aquesta filosofia a través del disseny així com crear la vostra marca.
Heu de presentar aquesta empresa i la seva imatge així com desenvolupar alguns treballs de disseny.
Sou un grup de quatre joves interessats en aquest camp que preneu la iniciativa com un repte i que us disposeu a treballar de forma cooperativa per aconseguir superar-lo.
Cal documentar amb fotografies tot el procés creatiu que porta implícit el treball, lliurar les imatges i un diari de treball on s'expliqui el procés de realització del mateix, tot en suport digital.

Distribució en grups de 4 persones.

Exemples
Blog alumnes

Material necessari per a la realització dels treballs
  • Càmera fotogràfica o mòbil.
  • Llapis HB i 2H.
  • Retoladors de colors.
  • Dos retoladors negres: punta fina i mitjana.
  • Llapis de colors.
  • Tisores.
  • Cola.
  • Escaire i cartabó.
  • Regla.
  • Compàs.
  • Revistes.
  • Altres tècniques pictòriques: gouache ...
  • Làmines DIN A 3 i DIN A4.
  • Material divers per a les tècniques lliures (ceres, papers de colors per al collage …)

TASCA 1

1.1 Creació d'un blog per grup en la plataforma Blogger (prèviament, creació d'un compte Gmail de grup). Visualitzar els tutorials a la carpeta Blogger de la pàgina web de la professora. El blog està destinat a penjar tota la feina feta durant el projecte (treballs, reflexions, opinions...).

1.2 PLA DE TREBALL

1. Què sabem d'aquest tipus d'empresa?

    Què necessitem saber, busqueu informació referent a:
2. Què és i com funciona un estudi de disseny gràfic i comunicació visual.
3. Quin tipus de professionals treballen en aquestes empreses, quins càrrecs i quin tipus de treballs desenvolupen. 
4. Quina formació o estudis cal tenir per ser dissenyador o treballar en la comunicació visual.
5. Quantes classes de disseny existeixen.
6. Quins han estat els dissenyadors més importants del nostre país (posa imatges dels seus projectes).

  1. Distribució de les preguntes.
  2. Informació complementària que considereu interessant.
  3. Bibliografia i recursos Web utilitzats.
La informació es presentarà en forma de redacció. No us oblideu de posar al final la bibliografia o els recursos web que heu fet servir per elaborar-la.
TASCA 2
Ara que ja sabeu com funciona un estudi de disseny i comunicació visual, us proposo que creieu la vostra pròpia empresa. Heu de distribuir els càrrecs i les responsabilitats que tindreu cada un dins de la nova empresa. També heu de buscar-li un nom i dissenyar la marca i la imatge corporativa amb la qual la donareu a conèixer. (Dissenyar el logotip i el iconotip (símbol gràfic) de l'empresa, la targeta de presentació així com la carpeta amb la que us presentareu als clients).
Identifiqueu què necessiteu saber per a poder realitzar el treball proposat. Utilitzeu el full de treball corresponent a la tasca 2 com a suport per realitzar aquesta activitat.

PLA DE TREBALL
  1. Què sabem o coneixem de les feines que ens demanen?
  2. Què necessitem saber per realitzar la tasca 2?
  3. On podem trobar la informació que necessitem?
  4. Distribució de les feines a realitzar.

FULL DE TREBALL
  1. Pluja d'idees per trobar nom a la vostra empresa. Triar el nom del vostre estudi de disseny i comunicació visual.
  2. Distribució dels càrrecs i funcions dintre de l'empresa.
  3. Busqueu en revistes o internet exemples de logotipsiconotips (símbols gràfics) que us agradin i presenteu-los de forma adequada en el blog, identificant a quina de les dues categories anteriors corresponen.
  4. Dibuixar esboços del logotip i símbol gràfic (iconotip) amb el que s'identificarà la vostra empresa. Fer el treball definitiu del símbol gràfic i logotip de l'empresa: escanejar o fotografiar els treballs i penjar-los al blog.
  5. Dissenyar la targeta de presentació de l'empresa i una carpeta (per portar els vostres projectes i mostrar-los als clients).


TASCA 3

Ens hem adonat que per començar a dissenyar són necessàries unes eines clares; per això us proposem un seminari formatiu conduït per una dissenyadora professional. Caldrà resoldre uns exercicis individuals que us ajudaran a realitzar un treball més conscient i reflexiu.

3.1 Taques simètriques

Realitza una composició sobre una estructura cromàtica simètrica. Primer de tot dóna color a la meitat del requadre amb pintures al tremp (gouache). Abans que la pintura s'assequi, dobla el dibuix per la línia de punts. Observa la simetria produïda per les taques. Dibuixa les figures que et suggereixen les taques amb un retolador negre.

Passos a seguir:
  1. Només necessites paper d’aquarel·la i pintura.
  2. Doblega el paper per la meitat i obre-de nou.
  3. En un dels costats col·loca pintura de manera aleatòria, ja sigui de color, negra, o blanca i negra.
  4. Doblega el paper de nou.
  5. Aixafa amb la mà de manera que la pintura es transfereixi a l'altra banda del paper.
  6. Obre i descobreix la teva figura.
  7. Imagina a què s’assembla.
  8. Completa el treball repassant contorns o afegint noves formes, creant una obra creativa i original.





3.2 Compondre amb la forma

Dibuixa diferents formes de mides i colors diferents. Fes una composició seguint la llei de composició de masses.






3.3 L’expressió en la composició

Utilitzant línies de diferents gruixos intenta transmetre les diferents sensacions indicades sota de cada un dels requadres. Per realitzar-ho, únicament pots utilitzar retoladors de color negre. 
Pots triar entre els dos models següents:

MODEL 1
Expressa la mateixa sensació creant dos exemples diferents de cada.

 MODEL 2


























3.4 Transformar una imatge d'una obra artística amb textures gràfiques.

a) Et proposem substituir els colors i les textures que apareixen a l'obra artística per textures fetes per tu, utilitzant diferents mètodes com plantilles de papers de colors i altres recursos especificats a continuació. Pots triar una obra artística qualsevol o utilitzar una de les que surten a continuació.

Et proposem treballar amb aquests tipus de textures:
  • Superfícies treballades amb línies de diferents tipus (geomètriques o graficoplàstiques) o xarxes modulars.
  • Textures realitzades amb pintures.
  • Estergits amb diferents plantilles.

 



RECURSOS
Exemple de textures realitzades amb pintura:


b) També cal fer una escala tonal semblant a la que et posem com a exemple:



3.5 Disseny d'un objecte

Obseva les diferents maneres d'interpretar un mateix objecte o referent. Tot depèn de les intencions de l'artista o creador i de les finalitats que persegueix en la construcció d'una imatge. A partir d'aquesta idea, tria una imatge d'un objecte o animal i et proposem que facis tres interpretacions diferenciades canviant el grau d'iconocitat de la representació.

Aquí tens exemples:





3.6 La comunicació del color en els logos

Busca informació sobre el simbolisme dels colors i pinta els següents logos per a diferents tipus d'empreses. Utilitza retoladors o llapis de colors.


3.7 Creació de logos

Completa els signes gràfics en funció del producte o establiment que vulguin representar.

Continguts treballats
  1. Marca i imatge corporativa
  2. Composició
  3. Color i comunicació
Exemple de treball:


RECURSOS per inspirar-te



Exemples de disseny d' Imatge Corporativa:



TASCA 4

La vostra empresa és ja una realitat. Heu de preparar una presentació de 10 o 15 minuts per donar-la a conèixer al públic. És obligatori fer-ho amb un programa de presentacions.
En aquesta presentació haureu explicar quina és la filosofia de l'empresa i amb quina finalitat l'heu creat; qual serà la vostra imatge corporativa i quin ha estat el procés de creació; qui són els integrants de l'empresa i les seves responsabilitats. Quan acabeu, haureu de lliurar la carpeta de l'empresa amb el seu logotip, símbol gràfic, targeta de presentació i paper de carta, fet que constituirà el registre oficial de la vostra empresa.
Haureu de tenir en compte que aquesta presentació serà registrada en vídeo per la qual cosa es demana tenir cura l'expressió oral i organitzar els continguts en relació al temps disponible per a la presentació.

PLA DE TREBALL
  1. Identificació de les tasques a realitzar.
  2. Distribució de les tasques a realitzar.

TASCA 5

Col·labora amb algun projecte musical o cinematogràfic i dissenya un cartell que ho difongui. A canvi demana que pengin a la web la vostra creació perquè la puguin veure tots els usuaris del projecte que representa.
El cartell ha de transmetre la filosofia del projecte i basar-se en la idea principal que vol comunicar.
Format: DIN A3
Tècnica: Lliure
Cal documentar tot el procés de creació del cartell a través de fotografies, així com explicar i justificar a través del diari de treball les decisions que s'han anat prenent. Tot aquest procés queda recollit en el portfolio del grup.


PLA DE TREBALL
  1. Quin procés de treball estem seguint? Recordeu que heu de documentar tot el procés de treball que aneu seguint per crear el cartell: visualment a través de fotografies i també per escrit.
  2. Primeres idees i esbossos. Autors.
  3. Quin ha estat el procés de selecció dels esbossos?
  4. Fonts d'informació visual. Llibres consultats, pàgines web ...
  5. Realització del cartell:
  • Autors
  • Tècnica
  • Materials que necessitem per a la seva realització
  • Responsable de la tipografia i dels processos informàtics
FULL DE TREBALL
  1. Pluja d'idees per iniciar el disseny del cartell
  • Esbós 1
  • Esbós 2
  • Esbós 3
  • Esbós 4






TASCA 6

Disseny d'una caràtula per a un CD de música.

El segon treball consisteix en dissenyar una caràtula de CD per a un cantant, grup musical o banda sonora de pel·lícula.
Feu els esbossos que siguin necessaris fins a trobar el que transmeti millor les vostres intencions; feu el disseny tenint en compte la importància de la tipografia i de la seva integració en el disseny final.
A continuació, feu una maqueta i presenteu-la amb el vostre disseny.
Recordeu que cal documentar el procés creatiu del treball així com el diari visual i escrit de les reflexions sobre el vostre treball incloent tot en el portfolio del grup.

FULL DE TREBALL
  1. Cantant, grup o banda sonora seleccionada:
  2. Pluja d’idees per iniciar el disseny de la carátula del CD.
  3. Busqueu algunes de les caràtules de CD que us agradin i reproduir-les aquí. Podeu dibuixar o bé retallar-les i enganxar-les.
  4. Feu alguns esbossos per dissenyar la caràtula (5 x 5 cm)
  5. Podeu fer diverses proves en una cartolina i després enganxar-les.






TASCA 7

Disseny d'una borsa de promoció per posar el CD.

Heu de dissenyar la bossa de promoció per posar el CD anterior.
El disseny estarà imprès en una bossa de paper d'embalar. Seguint el mateix procés que en els anteriors treballs, feu i presenteu el prototip de borsa.

FULL DE TREBALL
  1. Pluja d'idees per iniciar el disseny de la borsa de promoció.
  2. Espai per a realizar alguns esbossos del disseny de la borsa.
  3. Espai per recollir idees: bosses que trobem al mercat, dibuixos que ens agradin, fotografies, tipografia …




















TAREA 8

Presentació als clients!
Haureu de preparar una presentació i defensa dels vostres treballs als "clients". La presentació té com a objectiu donar-los a conèixer el resultat dels vostres treballs i la seva qualitat plàstica i comunicativa.
La presentació és necessària fer-la de forma digital i no pot excedir els 15 minuts.
Cal tenir en compte que aquesta presentació serà gravada en vídeo i per això s'haurà de cuidar l'expressió oral i organitzar la continguts en relació al temps disponible per a la presentació.


BIBLIOGRAFIA DE CONSULTA I RECURSOS WEB

El primer que hem de preguntar abans d'obrir el nostre estudi professional és si hem cursat la formació adequada…

Mostra els treballs de molts dissenyadors internacionals.

Gráffica.info és un diari de notícies dedicat en exclusiva al món del disseny, i especialment a l'àmbit del disseny gràfic, la creativitat i la cultura visual.

Molts de nosaltres ens dediquem a aquest ofici per vocació. Molts ho esteu estudiant. Alguns esteu pensant en estudiar-lo i altres ni us ho plantegeu…

Barnicoat, J. (1985) Los carteles. Su historia y su lenguaje. Barcelona: Gustavo Gili.
Bertrán, J.- Collados, E. (1998) Educación Visual y Plàstica. Crèdit comú 4. Barcelona Barcanova. 




Tasca 1: Pla de treball Data:
Què sabem?








Què necessitem saber?








Distribució de les tasques






Què és una empresa de comunicació visual?
Què és un estudi de disseny gràfic?


Què tasques desenvolupen?




Quins professionals treballen?
Identifica els diferents càrrecs i les seves funcions.


Informació complementària


Bibliografia



Recursos Web





Tasca 2: Pla de treball Data:
Què sabem?





Què necessitem saber per realitzar la tasca 2?




On podem trobar la informació que necessitem?



Distribució de les tasques a realitzar






Tasca 2: Pla de treball Data:
Pluja d’idees per trobar nom per la nostra empresa




Nom del nostre estudi de disseny i comunicació


Distribució dels càrrecs i funcions dintre de l’Empresa




Dibuixa el primer esbós del logotip i símbol gràfic amb el que s’identificarà la vostra empresa








Símbol gràfic:




Logotip:
Tasca 2: Pla de treball                                                 Data:
Busqueu en revistes exemples de logotips i símbols gràfics que us agradin i enganxeu-los a l’apartat corresponent
SÍMBOLS GRÀFICS












LOGOTIPS














Tasca 4: Pla de treball Data:
Identificació de les tasques a realitzar










Distribució de les tasques a realitzar










Tasca 5: Pla de treball Data:
Quin procés de treball estem seguint?
Recordeu que teniu que documentar tot el procés de treball que aneu fent per crear el cartell: visualment a través de fotografies i també per escrit

Primeres idees i esbossos. Autors

Quin ha estat el procés de selecció dels esbossos?

Fonts d’informació visual.
(Llibres consultats, pàgines web..)

Realització del cartell Autors
Tècnica
Materials que necessitem per la seva realització
Responsable de la tipografia i dels processos informàtics
Tasca 5: Full de treball Data:
Pluja d’idees per iniciar el disseny del cartell






Esbós 1










Esbós 2
Esbós 3










Esbós 4
Tasca 6: Full de treball Data:
Grup de música seleccionat

Pluja d’idees per iniciar el disseny de la caràtula del CD



Busqueu algunes caràtules de CD que t’agradin i reprodueix-les aquí.
(Podeu dibuixar-les o bé retallar-les i enganxar-les)













Realitzeu alguns esbossos per dissenyar la caràtula del vostre grup de música (5 x 5 cm.)
Podeu fer diverses proves en una cartolina i després enganxar-les
Tasca 7: Full de treball Data:
Pluja d’idees per iniciar el disseny de la bossa de promoció




Espai per realitzar alguns esbossos del disseny de la bossa
















Espai per recollir idees: bosses que trobem en el mercat, dibuixos que ens agradin, fotografies, tipografia…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada