Pagines

divendres, 17 d’abril del 2015

COM FER UNA BONA PRESENTACIÓ DIGITAL (Powerpoint, Keynote, etc.)

COM FER UNA BONA PRESENTACIÓ DIGITAL (Powerpoint, Keynote, etc.)


Els elements necessaris perquè una presentació sigui eficaç i compleixi el principi bàsic per al qual el complement va ser creat: el suport gràfic dels continguts. 

Una bona presentació ha de constar de quatre parts: 

PORTADA: Títol del tema, nom de l’alumn@, curs, any, en el fons o costat una imatge representativa.

-  ÍNDEX (opcional una breu introducció del tema)

-  DESENVOLUPAMENT.

- Conclusió, opinió personal.

En les anteriors parts els elements que analitzarem són: 
-  Disseny.

- Organització i contingut.

- Altres elements: nombre de diapositives, temps, etc.

1) DISSENY

- Mida i font: Els experts parlen de la llei: 6 línies per diapositiva i 7 paraules per línia, que consistiria en: 

La mida de la lletra ha de ser major de 24 punts en el cos de la diapositiva, i de no menys de 34 per al títol. Farem servir majúscules per al títol i, preferentment, minúscules en el cos (encara que no és imprescindible). S'ha de poder llegir amb comoditat a una distància de 2 metres. 
Quant a la font, aquesta hauria de ser senzilla i neta, especialment en el cos de la diapositiva (en els títols es pot posar alguna font una mica més sofisticada). De tota manera es recomana que sigui d'un tipus de les que aporta els editors de text més coneguts, ja que de vegades pots endur la sorpresa que la bonica presentació que vas fer amb tal o qual lletra, no es pot veure en un altre ordinador diferent al teu. De tota manera, si insisteixes en conservar una determinada font que t'agrada molt, hauràs de guardar-la al mateix PPT de la següent manera: 

Eines> Opcions> Desa> Activa Incrusta fonts TrueType (Embed TrueType fonts). 

Com a fonts aconsellades estarien: Arial, Verdana, Book Antiqua, Comic Sans MS, Times New Roman, Courier New ...
I desaconsellades, per exemple Bob Cat, Candles, snow, Baby Kruffy, Flubber, etc 

- Color: Perquè la diapositiva es llegeixi bé ha d'existir un contrast entre el fons i la lletra; podem posar el fons fosc i la lletra clara o al contrari, i intentarem que els colors siguin complementaris.
Evitarem colors brillants com el groc per a les lletres, ja que molesten i no es llegeixen bé.
També tractarem de no utilitzar massa colors diferents en una sola diapositiva.
Evitarem el subratllat en algunes paraules, ja que es pot confondre amb els links. Per ressaltar paraules o frases és millor posar-ho en negreta, majúscula o altre color.

- Llistes o numeracions: Les frases les podem numerar o posar vinyetes per seqüenciar. Hem d'evitar barrejar tot en una sola vinyeta amb apartats, subapartats etc ... i no hem d'omplir la vinyeta amb quadres d'apartats diferents:

Les vinyetes són paraules clau, no paràgrafs complets. 

- Multimèdia, gràfics i fotos: Les imatges o gràfics que s'inclouen en moltes presentacions no sempre són pertinents o no substitueixen el text. A més no s'hauria saturar la diapositiva amb un excés d'imatges, vídeos i text:  
Hem d'evitar els Clip articles i imatges predissenyades, que probablement els assistents hauran vist en un munt de presentacions anteriors.


Quant al so, pot ser molt beneficiós si el fem servir en una ocasió com toc d'atenció, però en massa ocasions distreu l'audiència. El mateix passa amb les animacions de text i imatges i les transicions de diapositiva. Potser el millor efecte sigui "Aparèixer" i "Desaparecer". 

2) ORGANITZACIÓ I CONTINGUTS: 

- Senzilla: encara podem incloure alguns punts focals que atreguin l'atenció de l'audiència mitjançant canvi de color, una imatge, una animació o simplement amb la mida de la font. Segons Leonardo da Vinci "La simplicitat és la màxima sofisticació". 

- Sistemàtica: amb una progressió de continguts lògica. 

- Clara, lògica, consistent i coherent

- La informació ha de ser veraç, pertinent i rellevant

- Evitar frases llargues que evitin la focalització, així com molta informació en una diapositiva, que obligui a la gent a llegir frases completes o mirar moltes imatges. Els assistents han d'atendre el que tu dius, amb el suport esquemàtic de la presentació, però si han de llegir massa text no t'escoltaran. Massa informació s'avorrirà a l'audiència. 

- El millor és posar una / dues idees per diapositiva. L'audiència s'ha de concentrar en tu, no en el PPT. 

3) ALTRES ELEMENTS IMPORTANTS en el cas d’acompanyar la presentació amb una exposició oral: 

- No llegir el text de les diapositives. 

- No mirar l'ordinador o la presentació constantment, visionar a la gent. 

- Postura de l'orador: és molt important mantenir-se relaxat i en contacte amb els participants. No t'amaguis darrere de l’ordinador i si pots posar-te dempeus, millor que millor. 

- Utilitzar el teclat (dreceres): 

. Començar la presentació: F5 

. Mostrar la barra d'inici (si vols utilitzar un altre programa durant la presentació): Ctrl. + T 

. Anar a una diapositiva en concret: nombre de diapositiva + ENTER 

. Posar la pantalla en blanc o en negre per evitar que l'audiència es distregui: B,, (coma) o. (punt). Prem de nou per tornar ala presentació. 

. Canviar el punter a llapis o ploma, per assenyalar alguna cosa de la diapositiva: Ctrl. + P 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada